Objectius
Avaluació Inicial
La situació europea a l'Antic Règim (apunts)
Exercicis
Examen
Pel.lícules i enllaços
Material d'ampliació

"Il.lustració"

  • Repassar les característiques de l'Edat Moderna.
  • Analitzar l’Edat Moderna com una època de transició entre el feudalisme i el capitalisme.
  • Comprendre les estructures de l'Antic Règim i la seva decadència davant les emergents estructures capitalistes.

 

  1. Definiu
    • revolució burgesa.
    • Edat Moderna
    • Antic Règim
    • privilegi
    • Parlament
    • ideologia
    • colonialisme
  2. Indiqueu esquemàticament les condicions prèvies per al sorgiment d'una revolució burgesa.
  3. Quines estructures té un país en què es dona una revolució burgesa?
  4. Comenteu les característiques de l'Antic Règim. 

 

• Repasseu la situació europea a l'Edat Moderna en el llibre de text o en els apunts del material de consulta.

Exercicis:

  1. Observa i descriu el mapa.
  2. Situa'l en el temps (segle) que correspon. Raona en què t'has basat per deduir-lo.
  3. Quin són les grans potències que dominen Europa?
trobat a : http://www.pais-global.com.ar/mapas/mapa49.htm

• Llegiu els textos següents i responeu les qüestions:

 

 Textos 1-2    

A fines del s. X'V1I, la vida de un padre de familia medio casado por primera vez a los 27 anos podía esquematizarse de la siguiente manera: nacido en una familia de cinco hijos sólo había visto llegar a los 15 años a la mitad de sus hermanos, él, al igual que su padre,  había tenido también cinco hijos, los cuales solo dos o tres estaban vivos a la hora de su muerte. Por término medio vivía hasta Ios cincuenta y dos años. Al término de su vida, había conocido dos o tres hambres, dos o tres periodos de carestía, dos o tres epidemias, sin hablar de las epidemias casi constantes de tosferina, escarlatina, difteria, etc.. La vejez era algo raro y extraordinario. La edad media de los hijos a la muerte de su padre o su madre era de 14 años. Todos los padres morían antes de poder dar por finalizada la educación del hijo menor

                                                                                                 J. Fourastié. De la vie traditionelle a la vie tertiarie.

 

                      Un testimonio sobre una catástrofe demográfica: un registro parroquial de un pueblo francés

            El 2 de enero de 1662 fue enterrado en nuestra iglesia el hijo del difunto Hean Vedye, muerto de hambre en un establo.
            El 20 de enero de 1662 fueron enterrados en nuestro cementerio un hombre llamado David y su mujer, muertos de hambre y
            un hombre llamado La Graviere, muerto de hambre .
            El 4 de marzo de 1662 fue enterrado el hijo de un difunto llamado Bignon, muerto de hambre.
            El 26 de marzo de 1662 fue enterrada en nuestro cementerio Anne Rochette, muerta de hambre con sus dos hijos.
            El 30 de abril de 1662 fue enterrada en nuestro cementerio la hija de La Pelaude, muerta de hambre como su hermana y su
            hermano.
            El 1 de mayo de 1662 fue enterrado en nuestro cementerio Jacques Drouin, muerto de hambre .
            El 8 de mayo de 1662 fue enterrada en nuestro cementerio la mujer del difunto Jacques Drouin, muerta de hambre.
            El 28 de mayo de 1662 fue enterrado en nuestro cementerio el hijo del difunto Jacques Drouin, muerto de hambre como su
            padre y su madre.

            Qüestions sobre els textos 1 i 2:

    1. Expliqueu les característiques demogràfiques de l'Antic Règim.
    2. Analitza els factors que determinen aquest  tipus de demografia.
    3. Observa el quadre sinòptic següent i redacta un text explicant la informació que proporciona.


 Text 3                             En Estados Unidos, el concepto del honor ya no  cuenta para nada, no existe.

            (...) Hubo un tiempo en que la palabra de un hombre tenía valor. Hoy no se respeta, como no se respetan los contratos. El litigio se ha convertido en la forma de hacer negocios en América: todo el mundo lleva a juicio a todo el mundo por cualquier cosa. (...) Una de las cosas que me ha interesado de venir a España es que éste es uno de los pocos paises en el mundo en que todavía puedes usar las palabras "honor", "coraje", "espíritu" y que no se te rían a la cara, porque todavía significan algo. En América el honor ya no cuenta para nada. (...)

                                  Fragment de l'entrevista a Michael Cimino, director de cine (entre sus películas destacan: "El cazador", "El siciliano" y  "Horas desesperadas"). LA VANGUARDIA, Jueves, 18 octubre 1990

  1. Què significa "el concepto del honor"?
  2. Amb quina època i amb quin grup social el relaciones?. Raona la resposta.
  3. Comenta les característiques de la societat a l'Edat Moderna europea.

 

Text 4

Antillas, 1514.- "El Papa debía estar borracho cuando dispuso de lo que no era suyo", respondió violentamente el jefe indio cuando se le comunicó que sus tierras ya no le pertenecían y que habían pasado a manos de la Corona de Castilla por voluntad de la Iglesia, dijo el traductor oficial que participó de dicho encuentro.
El airado rechazo indígena provocó la reacción de los españoles, que de inmediato pasaron por las armas a los jefes y a buena parte de los indios que los rodeaban.
El violento encuentro se produjo a orillas del río Sinú, cuando una expedición encabezada por Enciso se encontró con un grupo de aborígenes y les dijo que abrazaran la fe católica y reconocieran las autoridades del rey de Castilla.
"Ellos rechazaron su salvación, insultaron a nuestra fe y a nuestro rey. Su muerte es justa", comentó un soldado mientras limpiaba sus armas en el río.
                                                                                                              Fuente: Noticias de la Historia, N°2, p.6. 

Qüestions:

  1. a)De què tracta? b)On i quan el situes? c)Qui eren els indis de què parla?d) On estaven?
  2. Les terres dels indis van passar a ser propietat de la metròpoli?. Quina era en aquest cas?
  3. Per què es volia cristianitzar als indígenes?
  4. Amb quin fet històric relaciones el document?.
  5. Quines conseqüències va tenir l'arrivada dels espanyols pels aborígens?
  6. Explica quin tipus d'economia, de societat i de sistema polític hi havia a les colònies americanes.
  7. Elabora un gràfic en barres amb les dades següents sobtre l'evolució de la població de Mèxic i res`pon les qüestions sobre el comentari del gràfic elaborat:

    anys

    milions

    1519

    25

    1532

    16,5

    1548

    6

    1568

    3,5

    Introducció:
    a)de què tracta el gràfic? (quin tipus de gràfic  és (econòmic, social…)
    b) quan el situes?
    ) a quina època històrica correspon?
    d) on el situes?.
    e) a quin Estat pertanyia aquest territori en l'època del document?.

Descripció: indica la conclusió general que es pot deduir de l'evolució de la població.

Anàlisi : Comenta les causes que expliquen l'evolució de la població mexicana.

 

Text 5

"El peor momento para los indios americanos llegó tras la independencia"

Ingleses y españoles hicieron una conquista y colonización de América muy similar en los métodos, pero la actitud de los anglosajones hacia los colonizados fue más segregacionista y de menor capacidad de comprensión de las civilizaciones indígenas. Es la opinión de J.H.Elliott, el más prestigioso hispanista británico (...). Asegura que los ingleses fueron mucho más segregacionistas que los españoles, ya que éstos se casaron con indias con cierta frecuencia y en algunos momentos como en 1503 en La Española, se fomentaron esos matrimonios. Por el contrario, entre los ingleses y las indias apenas hubo matrimonios y mucho menos concubinatos.
Para Elliott, esa distinta actitud podría deberse a los antecedentes históricos de la conquista de Al Andalus, en el caso español, y de Irlanda, en el británico. Los ingleses trasladaron a América el miedo a contaminarse culturalmente que tuvieron en la conquista de Irlanda. Según Elliott, sus compatriotas "consideraban bárbaros a los indios y se defendieron de la degradación cultural que temían: no se mezclaron".
El historiador británico cree que la mayor fortaleza de la corona española benefició a los indios del sur, frente a los del norte, "que no contaron con la protección, hasta cierto punto, de los Reyes Católicos y sus Leyes de Indias". La tesis de Elliott es que el peor momento para los indios llegó "en el momento de la independencia: los criollos dejados por las dos metrópolis fueron más crueles que los colonizadores".
Elliott afirma que, por el contrario, los españoles no tenían ese sentimiento de superioridad cultural hacia sus colonias porque los habitantes de Al Andalus, su entonces reciente conquista, no eran más incultos que ellos. "La diferencia entre musulmanes y cristianos era religiosa, no cultural". (...)
Para Elliott, los motivos que llevaron a españoles y británicos a la aventura americana eran los mismos, "la necesidad de encontrar oro y señoríos", aunque en el caso español había también un matiz religioso de "buscar almas". Los españoles encontraron minas y los ingleses no. Además los españoles pudieron organizar a los indios para sacarles provecho, algo que tampoco ocurrió en la colonización británica. "La consecuencia fue que, al contrario de los que se cree, el choque entre ingleses e indios fue más duro y segregacionista".
A los británicos les faltó capacidad de autocrítica respecto a los errores cometidos en la conquista de América del Norte, que según Elliott fueron igual de sangrientos que los realizados por los españoles. "España, al menos, tuvo un Bartolomé de las Casas o un Sahagún, que hicieron un enorme esfuerzo para comprender a los indios. Nosotros, en cambio, no tuvimos un De las Casas y eso ha alimentado la leyenda negra de los españoles como únicos autores de crímenes, cuando la realidad es que ni Inglaterra ni España podemos estar orgullosos de lo hecho."

                                                                          LA VANGUARDIA, miércoles, 25 de marzo 1992

Qüestions: 

  1. Identifica el tipus de font.
  2. De què tracta el text?.
  3. Defineix:
    • conquesta
    • colonització
    • colònia
    • metròpoli
    • hispanista
    • crioll
  4. Quan s'inicia la colonització d'Amèrica en el cas espanyol i en el britànic. Quan i per què deixa d'haver colònies a Amèrica?.
  5. Quins mètodes es van utilitzar en la colonització d'Amèrica?
  6. Segons l'autor, quina diferència hi ha entre la colonització anglesa i l'espanyola?. Per què va ser així?.
  7. Comenta les causes de la colonització segons el text.
  8. Explica què significa aquesta idea: " los criollos dejados por las dos metrópolis fueron más crueles que los colonizadores".

 

Text 6                                                            EL ESPIRITU DE LA ILUSTRACION   

                                                              
            Las ideas filosóficas, políticas, morales, estéticas, económicas y religiosas que constituían el patrimonio cultural del Antiguo Régimen, fueron sustituidas por una nueva concepción del mundo; la burguesía progresista, decidida a obtener su hegemonía en una nueva sociedad, acogió e hizo suyas las ideas fundamentales que caracterizan la Ilustración; el desarrollo capitalista-burgués encontró una respuesta a sus objetivos.
                A partir de 1748 las bases generales del movimiento ilustrado se han definido claramente: El modelo de los ilustrados se inspira en la ciencia; éste es uno de los elementos comunes y principio fundamental de todas las diversas tendencias que aparecen en la Ilustración. Otro punto común es el de la confianza en la "razón", entendida no como un conjunto de vagas nociones, sino como la fuerza del espíritu a través de la cual deben basarse todas las ideas e instituciones. Ni la autoridad, ni la tradición, ni la revelación, pueden sustituir a la razón y todo aquello que la razón no puede aceptar debe ser rechazado como engaño y superstición. El mayor error de los hombres, según los ilustrados, es  defender aquello que no pueda ser demostrado como verdad a través de la razón y la "experiencia".
                Otro punto en común es la idea del "progreso" entendida como un enriquecimientos del saber y a su vez una progresiva mejora de las condiciones de vida de los seres humanos.
                El predominio de la razón en la vida social permite poder llegar a la "felicidad", base de la "libertad" de los hombres. Pero todo ello presupone un enfrentamiento y una abolición del sistema sobre el que se asienta el Antiguo Régimen. El pensamiento ilustrado someterá la estructura estamental a una sistemática crítica dada la imposibilidad de la transmisión hereditaria de las virtudes personales. También habrá una crítica del sistema económico del Antiguo Régimen puesto que la riqueza se acumulava en manos de los estamentos privilegiados y éstos eran incapaces de utilizarla para aumentar su productividad siendo, por lo tanto, un obstáculo para el desarrollo capitalista.
                                   Reelaborat a partir de Artola, M. Textos fundamentales para la Historia

 

    1. Definiu Il.lustració.
    2. Resumiu el text.
    3. Què significaven la "raó" i  el "progrès" per a un il.lustrat?.
    4. La ideologia il.lustrada estava en contra de la cultura tradicional?. Raoneu la resposta.
      4. Criticaven els il.lustrats les estructures de la seva època?.
      5.  Penseu que la ideologia il.lustrada era revolucionària?. Raoneu la resposta.
      6. Quines conseqüències polítiques va tenir aquesta ideologia?.
      7. De què dependrà que la burgesia estigui disposada a acabar amb l'Antic Règim?. Quan ho farà?.
      8. Expliqueu què és una revolució burgesa.

 

Text 7

Crec que ens posarem fàcilment d’acord en el principi que la diferència de la grandesa i el poder d’un Estat consisteix en l’abundància d’argent […]. No hi ha res més necessari en un Estat que el comerç; és el que el torna florent […]. Aquest regne poseeix garirebé tot en ell mateix, si se n’exceptuen unes poques coses; però no passa el mateix amb tots els Estats que l’envolten, i és absolutament necessari que hagin de recòrrer a nosaltres. […]
                                                                                         Colbert, J. B., ministre del rei Lluís XIV de França.

  1. Extreu les idees principals del text.
  2. Situa l’autor i el text en el seu context històric.
  3. Quina política econòmica defensa l’autor del text? Explica les seves característiques.


Text 8

La burguesia industrial no necesitaba ya la ayuda del Estado para asegurar sus negocios; exigia, por el contrario, que fueran suprimidos todos los obstáculos que limitaban su inmensa capacidad de producir, de vender y de ganar, que había provocado la Revolución Industrial. La intervención del Estado en asuntos económicos debía ser, pues, prácticamente nula: no debía intervenir en las relaciones laborales, ni en el precio de los productos, ni en la dirección de las empresas. Esta doctrina económica poco a poco se impondrá a lo largo del siglo XIX en los países europeos.

Cada individuo se preocupa de buscar el medio mejor de emplear su capital con mayor ventaja; mira por su propio interés, no por el de la sociedad. Pero estos mismos esfuerzos encaminados a su propio interés se orientan, aun sin pretenderlo, al empleo más útil para la sociedad. Pensando sólo en su propia ganancia, el empresario se ve conducido, como por una mano invisible, a promover un fin beneficioso para la sociedad.
            (...) Todo hombre, con tal que no viole las leyes de la justícia, debe quedar perfectamente libre para abrazar el medio que mejor le parezca para buscar su modo de vivir, y sus intereses.; y que puedan salir sus producciones a competir con las de cualquier otro indiviuo de la naturaleza humana.
                                                                                   SMITH, A.: La riqueza de las naciones.

  1. Resumiu  el segon  text.   
  2. Relacioneu aquests textos amb les revolucions burgeses .
  3. Quina doctrina econòmica i quin tipus de sistema econòmic defensava A.Smith?. 
  4. Quines diferències hi havia entre la doctrina econòmica de Colbert i d'A. Smith?      

 

Text 9

           Un reino bien gobernado debe ser como una familia donde el soberano es el padre y los ciudadanos sus hijos. (...)
            El soberano no puede ser feliz si los pueblos son desgraciados. El príncipe no es sino el primer servidor del Estado, obligado a obrar con probidad, con sagacidad y con un completo desinterés, como si en cada momento debiera rendir cuentas de su administración a sus conciudadanos (...).
                                                                                                              Federico II de Prusia

  1. Cerca informació sobre l’autor i fes-ne un breu resum.
  2. Amb quina doctrina política relaciones el text?. Raona la resposta i explica les seves característiques.
  3. Amb quina ieologia relaciones aquesta idea?: El soberano no puede ser feliz si los pueblos son desgraciados.
  4. Explica les seves característiques i indica alguns dels seus representants.
  5. Quin objectiu polític pretenia aconseguir el rei de Prúsia?

 

Text 10

Privilegio. Ventaja concedida a un hombre sobre otro. Los únicos privilegios legítimos son los que concede la Naturaleza. Todos los demás pueden considerarse como injusticias hechas a todos los hombres en favor de uno solo.                
                                                           La Enciclopedia, 1751-1772 artículos sobre Privilegio

Comenteu el text anterior seguint el pautat següent:
Pautat pel comentari d'un gràfic, d'un  text o d'una taula:
Introducció (marc històric):
1) Tipus de document . De què tracta?
2) Situació en el temps i l'espai .
3) Epoca històrica.
Descripció:
De què ens informa ? (el resum del text).
Anàlisi:
1) Si cal, comenteu el significat d'alguna idea del text.
2) Quines causes varen influir en els fets o idees  que heu observat?.
2) Quines conseqüències varen comportar?
Conclusió:
1) Són representatius de l'època els fets o idees que heu observat? .
2) Comenteu alguna nova idea deduïda del que heu analitzat fins ara, que relacioni l'anàlisi fet amb esdeveniments més generals, passats o  futurs.

"Il.lustració"

 

Text 11

En un Estat en què un home sol o una corporació de pròcers, de nobles, o de poble, administrés els tres poders i tingués la facultat de fer les lleis, d’executar les resolucions públiques i de jutjar els crims i les disputes dels particulars, tot es perdria completament. (...) a Turquia, com que els tres poders estan a mans del sultà, impera el despotisme més espantós (...) Els prínceps que volen ser dèspotes sempre comencen reunint totes les magistratures en ells mateixos.: alguns reis d’Europa acaparen tots els grans càrrecs de l’Estat.

                                                                             Montesquieu,M: L'esperit de les lleis (1748)

  1.  Feu un resum del text.
  2. Quin tipus de font és aquest text?.
  3. Busqueu informació sobre l'autor
  4. Comenteu els poders que descriu.
  5.  Definiu i expliqueu les característiques del sistema polític que hi havia a França en aquell moment
  6. Criticaven els il.lustrats el sistema polític de la seva època?. Raoneu la resposta.
  7.  Seleccioneu el sistema polític que defensava Montesquieu:
    • monarquia absoluta caracteritzada per la concentració de poders a mans del monarca.
    • república democràtica que, entre altres característiques, destaca la de què no hi ha rei.
    • monarquia liberal caracteritzada per la divisió de poders
  8. Diríeu que Montesquieu  estava en contra dels privilegis?. Raoneu la resposta.
  9. Expliqueu alguna de les seves idees que no siguin polítiques.

Text 12  


            El hombre nace con un título a la perfecta libertad y al disfrute ilimitado de todos los derechos y privilegios de la ley natural. Tiene  pues, por naturaleza, al igual que cualquier otro hombre, no sólo el poder de defender su propiedad, es decir, su libertad, su vida y sus bienes, contra los atropellos y acometidas  de los demás; tiene también el poder de juzgar y castigar los quebrantamientos de esa ley cometidos por otros. (...) Resulta, pues, evidente que la monarquía absoluta, a la que ciertas personas consideran como el único gobierno del mundo, es incompatible con la sociedad civil.
                                                             John Locke. Ensayo sobre el gobierno civil (1690)

  1. Quina és la idea central del text?
  2. Dedueix  la ideologia política de Locke.
  3. Pots relacionar el document amb la crisi de l'Antic Règim?

 

Text 13

                   En el último tercio el siglo XVIII, la burguesía había alcanzado un considerable poder económico que entraba en contradicción con las estructuras feudales que encorsetaban a la sociedad del Antiguo Régimen. Esta contradicción generó una oleada de conflictos que fueron dirigidos por la burguesía contra las clases privilegiadas. La finalidad perseguida era doble: por una parte, la burguesía trataba de limitar el poder real en beneficio propio, facilitando así su acceso al control político; y, por otra, intentaba abolir las trabas feudales que impedían la expansión capitalista. Estos objetivos, que sólo pudieron ser arrancados por la fuerza, desencadenaron en Occidente importantes movimientos sociales.
                    La revolución burguesa se llevó a cabo en forma diferente en cada país, a tenor de la distinta correlación de las fuerzas sociales y sus peculiares estructuras. Mientras en Inglaterra la revolución burguesa se produjo en el siglo XVII mediante un relativo acuerdo entre la burguesía y la aristocracia, este pacto fue imposible en la Francia de 1789, dada la actitud cerrada de sus clases privilegiadas. Por ello, la burguesía francesa tuvo que aliarse con el campesinado y desencadenar una revolución mucho más violenta y radical que la inglesa.

  1. Explica algunes de les "trabas feudales" que impedien l'expansió capitalista
  2. Com es diuen els moviments socials als que fa referència l'autor al final del primer paràgraf?
  3. Analitza els objectius que perseguia la burgesia revolucionària.
  4. Quina ideologia dóna suport a la burgesia revolucionària?
  5. En les rev. burgeses, quines aliances es poden donar entre  les diferents  forces socio-polítiques?
  6. En l'evolució política del s. XIX quines forces polítiques s'enfrontaran?
  7. Explica alguns dels acords entre la burgesia i l'aristocràcia angleses.Quina ideologia política tenien aquestes forces socials?.
  8. Escriu en dues línees què va  significar la crisi de  l’Antic Règim.

 

Text 14

                Ahora bien, la clase social que progresa al compás del capitalismo es la burguesía, en la que podemos  encontrar diversos matices. Ha sido en principio una burguesía gremial, ha adquirido un valor administrativo cuando la realeza ha empezado a contar con ella para el gobierno de las ciudades y se ha convertido, en definitiva, en eje del sistema capitalista al dirigir las empresas productoras y comerciales, al invertir su dinero en tierras y, sobre todo en Inglaterra y en Holanda, al dirigir los negocios. Muchos miembros de la burguesía consiguen títulos nobiliarios o enlazan con la nobleza  y algunas figuras importantes acceden a los más altos cargos del gobierno.
            La gran burguesía apoya, de momento, a los gobiernos absolutistas, cuya cooperacin es importante para el desarrollo comercial y financiero, pero el choque con las clases privilegiadas llegará cuando, ya en el s. XVIII la burguesía advierta que, en realidad, tiene cerrados los caminos de intervención en la vida política.

                                                                                                   J.Roig: Hª de las civilizaciones y del arte

  1. Situa el text en el temps i en l'espai.
  2. Quina és la base principal de la riquesa de la burgesia? I de la noblesa?
  3. Explica el significat de "les classes privilegiades".
  4. Explica el significat de l'últim paràgraf.
  5. Indica el tipus de societat que es desprèn del text. Raons en què et bases.

 

Un grup social amb espèrit crític: la burgesia

            Entre las classes  privilegiades i les que ocupen els nivells més baixos de la jerarquia social, la burgesia del segle XVIII s'aferma com la plataforma en què gravitarà, próximament, el pes total de les manifestacions polítiques, econòmiques i culturals de la humanitat. En el decurs dels segles precedents, la burgesia nacional s'havia fet càrrec de la direcció del capitalisme comercial i financier, al mateix temps que s'infiltrava en l'agricultura i en l'administració de l'Estat. Aquesta gran burgesia arriba al XVIII ennoblida, formant part de les classes aristocràtiques del país. Però la massa burgesa, la que en conjunt es va apropiar del nom de tercer Estat, obre les portes del segle amb una empenta, una força i una ideologia noves.
            Entre aquesta burgesia no privilegiada, alta i baixa, negociants, industrials, homes de lleis, patricis urbans, es difonen les noves concepcions ideològiques racionalistes i crítiques que postulen la transformació política i social. Perquè la burgesia, d'espèrit emprenedor i innovadora, sabent que és un element vital de la societat, pretén trancar les prescripcions i els privilegis que li priven l'accés als càrrecs públics i a l'exèrcit i la col.loquen en posició desavantajosa respecte a les classes aristocràtiques. Per aquesta raó, les paraules llibertat i igualtat van ser adoptades per la burgesia com a armes sagrades per conquistar els reductes de l'Antic Règim, com un recurs biològic suprem.
            Però la burgesia només es va manifestar revolucionària en aquells països on formava la classe social poderosa (...). Ni a l'est d'Europa ni a les penínsules mediterrànies, on el comerç i la indústria estaven poc desenvolupades, ni a Anglaterra, on la revolució de 1688 havia satisfet completament els seus objectius político-socials, trobem una disposició subversiva en els elements burgesos. En canvi, a mitjan segle XVIII, aquesta existeix de manera indubtable a Holanda, Bèlgica i, en particular, a França i al nord d'Itàlia.

                                                                                    J.Vicens Vives. Història General Moderna, v. II

  1. Situa el context històric del document (espai, temps, època) (0,75 punt).
  2. Nomena la "ideologia nova" a què es fa al.lusió en el primer paràgraf i comenta resumidament les seves característiques. (1,5 p.)
  3. Explica el concepte d’igualtat, tal com el concebia la burgesia al s. XVIII (final del segon paràgraf). (1 punt).
  4. Indica el tipus de societat que reflexa el text. Raona la resposta indicant en quina idea del  text et bases. (0,5 p.)
  5. No tota la burgesia europea del s. XVIII està en contra del sistema establert:
        a) indica les raons de la postura burgesa revolucionària, segons el text. (0,5 punt).
        b) analitza quina és la postura de la burgesia espanyola davant el poder i els seus motius(1 p)
  6. Explica  què vol dir l'autor quan diu que "la revolució de 1688 havia satisfet completament els seus objectius político-socials", indicant a quins objetius concrets es refereix.(3r fragment)(1,25 p)
  7. Escriu les idees fonamentals de cada paràgraf. (2p).
  8. Com es diu la revolució que acabarà amb l'Antic Règim? (0,25p)
  9. Va ser una revolució dirigida pels sectors més desfavorits de la societat?. Raona la resposta, (1,25 p.)

En acabar, podeu consultar la correcció.

 

 

  • Peter Webber, 2003. La joven de la perla. La burgesia a l'Edat Moderna
  • Roberto Rossellini, 1966. La toma del poder de Luis XIV ( La noblesa cortesana).
  • Patrice Leconte, 1996.  Ridicule (la mentalitat de la noblesa francesa al s. XVIII) . En acabar podeu fer el qüestionari:
    1. On i quan situeu la pel.lícula. Època històrica.
    2. Comenteu lclasse social de l'ingenier i l'estament a què pertany.En què us heu basat per deduir-lo?.
    3. Expliqueu quins objectius té el protagonista en anar a la Cort. Què pretenia aconseguir?
    4. Quins sistemes d'accés al rei hi existien?.
    5. Analitzeu el sistema social i polític que reflexa el film
    6. Quina és la intenció de P.Leconte en fer aquesta pel.lícula?

 

                                     

 

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